سخنرانی علمی با موضوع:

گروه مهندسی عمران دانشکده فنی مهندسی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌کند:

معرفی سیستمهای تاب‌آور لرزه‌ای برای ساختمان‌های فولادی و پلها

معرفی سیستمهای تاب‌آور لرزه‌ای برای ساختمان‌های فولادی و پلها

سخنران: دکتر محمدتقی نيکوکلام

فارغ التحصيل دکتری سازه از دانشگاه Texas A&M امريکا

زمان: دوشنبه 15 مهر 1398، ساعت 12:30

سالن آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ

شرکت برای عموم محققين، دانشگاهيان، مهندسين و دانشجويان آزاد می‌باشد.

چکيده:

در این سخنرانی دو سیستم تاب آور لرزه‌ای برای ساختمان‌های فلزی و پلهای بتنی معرفی و نتایج مطالعات عددی و آزمایشگاهی در مقیاس مواد و سیستم سازه‌ای ارائه می شود. سیستم‌های فوق قابلیت کنترل خرابی‌ها و همچنین قابلیت تعمیر سریع با هزینه اندک را برای قابهای خمشی فلزی و سیستم‌های نوین سازه‌ای پلهای بتنی با قابلیت ساخت سریع برای مناطق لرزه خیز فراهم می کند. به طور خلاصه، هدف از ابداع این سیستم‌ها، گسترش دامنه مهندسی طراحی و ساخت سیستم‌های سازه‌ای از سیستمهای با قابلیت ساخت سریع به سیستم‌های با قابلیت ساخت و تعمیر سریع بعد از زلزله است. خصوصیات قابل توجه سیستم‌های پيشنهاد شده عبارتند از کنترل يا کاهش خرابی‌های ناشی از زلزله به کمک قطعات ساخته شده از مصالح جدید با قابلیت تغییرشکل بالا بدون خرابی و یا فیوزهای سازه‌ای با جزئیات‌بندی متفاوت، قابلیت برگشت‌پذیری به شرایط اولیه به کمک سیستم پس‌تنیده مرکزی در پلها، قابلیت جذب انرژی بالا به کمک اجزای قابل تعویض خارجی که امکان تعمیر سریع بعد از زلزله بدون اختلال در عملکرد سازه را فراهم می کنند.

بيوگرافی

محمدتقی نیکوکلام فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سازه مهندسی عمران از دانشگاه تهران و مقطع دکتری در مهندسی عمران سازه از دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه Texas A&M آمریکا در سال 2019 می باشند. ایشان در پروژه هاي مختلفی از جمله ارائه سیستم‌های تاب‌آور لرزه‌ای برای سازه‌های فولادی و بتنی با به‌کارگیری جزئیات‌بندی جدید و همچنین استفاده از مصالح پیشرفته و همچنین ارائه نسل جدید المان‌های اجزای محدود برای مدلسازی و تحلیل سازه‌ها مشغول به فعاليت می‌باشند. زمینه تحقیقاتی ایشان عبارتند از: ارائه سیستم‌های نوین لرزه‌ای برای سازه‌های فولادی و پلهای بتنی، پایداری سازه‌ها، تحلیل غیرخطی سازه‌ها، روش‌های آزمایشگاهی ارزیابی مصالح و سازه، و مکانیک و دینامیک محاسباتی سازه‌ها.

وی از سال 2012 تا 2014 به عنوان مهندس سازه در زمینه طراحی سازه‌های فولادی و بتن‌آرمه و هم چنین بهسازی لرزه‌ای سازه های موجود فعالیت کرده است. وی در سال 2019 موفق به اخذ بورس تحقیقاتی
O.H. Ammann Research Fellowship از انجمن مهندسین عمران آمریکا (ASCE) شد.