نخستین کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی

جهش علمی در تمامی بخش های جامعه مورد نیاز است

خبرگزاری علم و فرهنگ (سیناپرس): نخستین کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته در صبح امروز 7اسفند ماه در سالن شهید کاظمی آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
نخستین کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته برگزار شد که در ابتدای این مراسم، دکتر آیت الله ممیز، دبیر علمی کنفرانس گزارش مختصری از تعداد مقالات رسیده به این همایش ارائه کرد.

دکتر ممیز افزود: در مجموع 634 خلاصه مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که در نهایت 273 مقاله در قالب ارائه سخنرانی، پوستر و درج در مجموعه نشریات پذیرفته شدند.

همچنین وی افزود: امیدواریم این همایش بتواند به اهداف خود دست یابد.

می توان با شناخت آینده مهندسی، راه های میانبری را انتخاب کرد.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس شورای سیاست گذاری کنفرانس ملی آینده مهندسی و تکنولوژی و ریاست دانشگاه علم و فرهنگ نیز گفت: همایش های دانشگاه علم و فرهنگ، همایش باری به هر جهت نیست؛ بلکه در این همایش ها موضوعاتی انتخاب می شود که در جامعه مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: دانشگاه علم وفرهنگ به عنوان یک دانشگاه معتبر نسل سوم که قرار است ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت را به شکلی هدفمند برقرار کند، با برگزاری چنین همایش هایی میتواند رسیدن به این هدف را نزدیک تر کند.

دکتر ایمانی خوشخو خاطر نشان کرد: موضوع این همایش جزء موضوعات روز کشور است. همچنین در راستای نقشه جامع علمی کشور، یکی از مسائلی که در این نقشه دیده شده و باید برای آن برنامه ریزی کرد این است که ما در آینده علمی جهان کجا قرار داریم و چگونه باید حرکت کنیم تا در ادامه حرکت دیگر کشورها، عقب نیافتیم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه امروز در کشور شاهد پیشرفت های علمی گسترده ای هستیم و دانشگاه های ما امروز بسیار فعال هستند.درنتیجه می توان با شناخت آینده مهندسی، راه های میانبری را انتخاب کرد و از این طریق، دوره به دوره فاصله خود را با سایر کشورها کم کرد و گرنه حرکت معمولی فایده ندارد و جهش علمی در بخش های مختلف مورد نیاز است.

بشریت فناوری را راه می اندازد،اما فناوری از کجا الهام گرفته می شود؟

پروفسور مارک گریگوریان، مدرس دانشگاه های آمریکا و بنیانگذار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف با اشاره به اهمیت موضوع این کنفرانس گفت: آینده مهندسی و تکنولوژی موضوع بسیار مهم و به روزی است؛ اینقدر به روز که از 400 هزار سال قبل و تا آخر الزمان به روز باقی خواهد ماند. بشریت فناوری را راه می اندازد تا بتواند در محیط زیست خود برای معاش فعالیت کند. اما فناوری از کجا الهام گرفته می شود؟ 99 درصد اختراعات مفید از طبیعت الهام گرفته شده اند. تکنولوژیی خوب است که دوام پذیر باشد، نه اینکه فقط تجاری باشد و دوام پذیری جزو اصول بقا است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: مهندسان مسئله حل می کنند. فقط می توان با حل کردن مسئله، فکر را به کار انداخت. فکری که فعال باشد، یک روز اختراع می کند، فناوری راه می اندازد، مدیریت می کند؛ اما اگر مسئله حل نکرده باشد، نمی تواند با بحران مواجه شود.

سعید خزایی، استاد دانشگاه تهران، سید صدرالدین نجاتی گیلانی، رئیس سابق دانشکده سیستم های اطلاعاتی بازرگانی و تجاری دانشگاه بورنموث، علی اکبر فرهنگی، چهره ماندگار مدیریت و رسانه ایران، از دیگر سخنرانان برجسته این کنفرانس بودند.